0

سبد خرید

جمع کل:0 تومان
هزینه ارسال:
مبلغ قابل پرداخت: 0 تومان

هنگام بالا رفتن آمپر چه کنیم تا از جوش آوردن خودرو جلوگیری شود؟

آیا به‌دنبال اطلاعاتی مفید برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو هستید؟ بالا رفتن آمپر خودرو در فصل‌های مختلف سال، به‌ویژه در تابستان و زمستان، دلایل مختلفی داشته و یکی از مشکلات معمولی است که رانندگان با آن مواجه می‌شوند. این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی بستگی داشته باشد. زمانی که سیستم خنک‌کننده خودرو دچار مشکلاتی باشد که در ادامه بررسی خواهیم کرد یا زمانی‌هایی که از خودرو خود بیش‌ازحد کار می‌کشید، مانند رانندگی زیاد در سربالایی، ماندن در ترافیک‌های سنگین و گرفتن کولر، آمپر آب خودرو بالا می‌رود و اصطلاحاً می‌گوییم خودرو جوش آورده است.
گرفتگی انسداد مسیر آب رادیاتور با یخ یا آلودگی‌های دیگر نظیر رسوب، مشکل در ترموستات، کار نکردن موتور فن و در نتیجه کار نکردن پروانه‌ها، کاهش میزان آب رادیاتور، عدم سرویس و بازشویی سیستم خنک‌کننده و مشکلات واشر و سرسیلندر می‌توانند علت جوش آوردن خودرو باشند. اگر اطلاعات فنی کافی در مورد دلایل جوش آوردن موتور و راه‌های جلوگیری از جوش آوردن خودرو ندارید و می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن این اطلاعات را به‌دست بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

منظور از جوش آوردن خودرو

جوش آوردن یا گرم شدن بیش از حد موتور خودرو به این معنا است که موتور یا سیستم خنک‌کننده ماشین بیش از حد گرم شده و دمای آب موتور به بالاتر از سطح نرمال خود است. این وضعیت معمولاً نشان‌دهنده وجود مشکلات در سیستم خنک‌کننده است و می‌تواند به موتور آسیب‌های جدی وارد کند.
دلایل جوش آوردن ماشین ممکن است شامل نشتی مایع خنک‌کننده، خرابی فن رادیاتور، مشکل در واترپمپ، گرفتگی یا مسدود شدن شلنگ‌های سیستم خنک‌کننده و ... باشد. این مشکلات باعث می‌شوند که حرارت موتور به‌درستی توسط سیستم خنک‌کننده خارج نشود و در نتیجه دما به حدی افزایش یابد که موتور جوش بیاورد.
برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو، نگهداری و بازرسی دوره‌ای سیستم خنک‌کننده، اطمینان از سطح مناسب مایع خنک‌کننده، بررسی و تعویض به موقع قطعات دچار خرابی (مانند ترموستات، واترپمپ، موتور فن رادیاتور و ...) ضروری است.
همچنین، در صورت مشاهده هرگونه نشتی یا مشکل در سیستم خنک‌کننده، خودرو باید فوراً تعمیر شود تا از آسیب به موتور جلوگیری شود. هرگز با خودرویی که جوش آورده رانندگی نکنید، چرا که این کار هزینه‌های زیادی را برای موتور خودروی‌تان خواهد تراشید.

علت جوش اوردن ماشین چیست؟

قبل بررسی راهکارهای جلوگیری از جوش آوردن خودرو، ابتدا باید با دلایل جوش آوردن ماشین آشنا شویم. بالا رفتن آمپر آب خودرو می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد:
پایین بودن سطح آب رادیاتور: سطح آب رادیاتور هفته‌ای یک‌بار باید بازدید و در صورت نیاز آب افزوده شود. در سیستم‌های تحت فشار، با کتابچه راهنمای خودرو هماهنگ شوید و در صورت لزوم به افزودن آب، به‌مدت نیم ساعت صبر کنید تا آب رادیاتور به‌حد کافی خنک شود.
وجود هوا در سیستم: اگر هوا در سیستم خنک‌کننده وجود داشته باشد، مانع از چرخش اصولی و صحیح مایع خنک‌کننده خواهد شد. برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو، هر از چند گاهی برای هواگیری سیستم خنک‌کننده خودرو به یک مکانیک کاربلد مراجعه کنید.
معیوب بودن و قفل شدن ترموستات: چک کردن عملکرد صحیح ترموستات و در صورت نیاز تعویض آن می‌تواند در جلوگیری از جوش آوردن خودرو به شما کمک کند. اطمینان از باز شدن ترموستات در دمای مناسب، برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو ضروری است. هر ترموستات در درجه حرارت معینی باز می‌شود و این درجه در قالب عدد (برحسب درجه سانتی‌گراد) روی قطعه حک می‌شود. اگر رادیاتور سرد است و دمای موتور بالا رفته است، احتمالاً ترموستات خودرو قفل کرده و باز نشده است.

مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره‌های رادیاتور: برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو، استفاده دوره‌ای و منظم از مواد ضدزنگ و ضدرسوب رادیاتور، شست‌وشوی داخل و پره‌های رادیاتور و رفع مشکلات نشتی یا انسداد، ضروری خواهد بود. املاح آب و بالا بودن فشار و حرارت رادیاتور، منجر به رسوب‌گذاری آب می‌شود. بهتر است هر ۲ سال یک‌بار، ضدیخ خودرو را تعویض کرده و مدار داخلی رادیاتور را با مواد مخصوص، مورد شستشو قرار دهید.
پارگی تسمه دینام یا تنظیم نبودن آن: بررسی و تعویض تسمه دینام در صورت لزوم. اطمینان از کشیدگی مناسب تسمه.
از کار افتادن واترپمپ: بررسی نشتی زیر پمپ آب. در صورت نیاز، تعویض واترپمپ. وظیفه اصلی تسمه پمپ آب، گردش آب در موتور با شدن و فشار لازم است.
مشکل سرسیلندر و واشر: بررسی علائم مشکلات سرسیلندر و واشر، از سفت‌شدن بیش‌ازحد شیلنگ‌های رادیاتور هنگام گرم بودن موتور تا کم کردن مداوم آب رادیاتور، بد کار کردن موتور هنگام استارت اول صبح و شنیدن صدایی مانند باز کردن در نوشابه هنگام باز کردن در رادیاتور.
استفاده از مایع خنک‌کننده نامناسب
وجود نشتی در سیستم خنک‌کننده
توصیه می‌شود که برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو، مسائل مرتبط با سیستم خنک‌کننده توسط تکنسین متخصص یا مکانیک حرفه‌ای بررسی و اصلاح شوند.

در زمان جوش آوردن خودرو، چه کارهایی را انجام ندهیم؟

کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین نباید انجام دهید، به شرح زیر هستند:

۱. خاموش کردن خودرو
در صورت بالا رفتن غیرعادی آمپر آب، سرعت خودرو را کم کرده و یک جای مناسب کنار بزنید؛ اما خودرو را خاموش نکنید. خاموش کردن ماشین در این حالت می‌تواند به بیشتر شدن مشکلات و آسیب به موتور منجر شود.
۲. باز کردن درب رادیاتور
هرگز درب رادیاتور را در حین داغ بودن موتور باز نکنید. این کار می‌تواند باعث پرتاب بخار و آب داغ شده و خطر سوختگی و خسارت‌های جانی را افزایش دهد. از باز کردن درب رادیاتور خودداری کنید.
۳. آب ریختن روی موتور
هرگز روی بدنه موتور آب نریزید، زیرا اختلاف دمایی ناگهانی می‌تواند منجر به ترک خوردن موتور و وارد شدن صدمات جدی به آن شود. به جای آن، منتظر بمانید تا موتور خنک شود و دلیل جوش آوردن خودرو را بررسی کنید.
تذکر: در مواقع اضطراری از تکنسین یا مکانیک حرفه‌ای کمک بخواهید و عملیات نگهداری و تعمیر ماشین را به کسانی بسپارید که دارای مهارت و تجربه لازم هستند.

در زمان جوش آوردن خودرو، چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

کارهای صحیحی که باید در زمان جوش آوردن ماشین انجام دهید، شامل موارد زیر هستند:
۱. باز کردن درب موتور
این کار اهمیت زیادی دارد. باز کردن درب موتور باعث افزایش گردش هوا در محفظه موتور شده و به خنک شدن سریع‌تر آن کمک می‌کند.
۲. ریختن آب روی رادیاتور
ریختن آب روی رادیاتور می‌تواند به خنک کردن سریع‌تر موتور کمک کند.
۳. روشن کردن بخاری
استفاده از بخاری به‌منظور گرفتن گرما از موتور می‌تواند در کاهش دمای محیط اطراف موتور و خنک شدن سریع‌تر کمک کند. این کار باعث افزایش گردش هوا و خنک شدن موتور می‌شود.

۴. تماس با امداد خودرو
در صورتی که موتور جوش آورده و با انجام دادن کارهای فوق مشکل برطرف نشد، با خدمات امداد خودرو یا تعمیرگاه متخصص تماس بگیرید. افراد ماهر و باتجربه می‌توانند به شما در حل مشکل کمک کنند.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت خرید لوازم یدکی خودرو مکانیکا یدک با دلایل جوش آوردن و راه‌های جلوگیری از جوش آوردن خودرو آشنا شدیم. اگر خودروی شما جوش آورده است، روش‌های ذکرشده را دنبال کنید تا موتور خودروی شما بیش از این آسیب نبیند.

0 نظرات

ثبت یک نظر