0

سبد خرید

جمع کل:0 تومان
هزینه ارسال:
مبلغ قابل پرداخت: 0 تومان

علت جوش آوردن ماشین چیست و انجام اقدامات لازم هنگام جوش آوردن

 

جوش آوردن ماشین با بیرون زدن دود از سمت کاپوت مشخص می‌شود، جوش آوردن هنگامی رخ می‌دهد که مایع خنک کننده ماشین یا همان آب رادیاتور به دمای 100 درجه رسیده و شروع به جوشیدن کند و دمای موتور را افزایش دهد. این افزایش دمای موتور باعث آسیب رساندن به خودرو شما می‌شود.

تشخیص زودهنگام علت می‌تواند به شما کمک کند تا شدت آسیب به خودروی خود را به حداقل برسانید. اگر ماشین شما دچار این مشکل شد ما در مکانیکایدک فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو شما را راهنمایی می‌کنیم تا علت جوش آوردن خودروی خود را یافته و لوازم مورد نیاز را از ما تهیه کنید، در ادامه علت‌های جوش آوردن خودرو را بررسی خواهیم کرد:

 

مایع خنک کننده بی کیفیت

پر کردن رادیاتور با مایع خنک کننده بی‌کیفیت که غیراستاندارد است به دلیل نامشخص بودن نقطه جوش می‌تواند یکی از علت‌های جوش آوردن خودرو شما باشد، ممکن است مایع خنک کننده شما در دمای 30درجه سانتی گراد و نه در دمای استاندارد 100 درجه سانتی گراد به نقطه جوش برسد و باعث گرم شدن سریع و بیش از حد موتور شود.

 

نشتی رادیاتور

سیستم خنک کننده خودرو شامل اتصالات متعددی است و اگر این اتصالات یا کابل‌ها دچار نشتی شوند، منجر به کم شدن آب رادیاتور ماشین می‌شود و در نهایت سیستم خنک کننده ماشین از کار می‌افتد و خودرو شما جوش خواهد آورد.

 

گرفتگی مسیر حرکت آب

همیشه به خاطر داشته باشید که هر چند وقت یک بار رادیاتور خود را چک کنید، رادیاتور مانند دیگر قطعات خودرو می‌تواند دچار پوسیدگی شده و کثیفی‌ها به درون آن راه پیدا کنند و مسیر حرک آب را جهت خنک کردن موتور مسدود کنند.

به یاد داشته باشید که سالم بودن رادیاتور برای اطمینان از عملکرد موثر سیستم خنک کننده بسیار مهم است. بنابراین هنگامی که خودرو شما جوش می‌آورد ممکن است رادیاتور شما مسدود شده باشد.

 

خرابی پمپ آب

نقش اساسی این پمپ‌ها، تزریق مایع خنک کننده به موتور است تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری کند، خرابی پمپ آب خودرو باعث بالارفتن آمپر آب شده و چراغ هشدار دما روی داشبورد روشن می‌شود. خرابی پمپ آب یکی از دلایل جوش آوردن خودرو است.

 

فن رادیاتور

هنگامی که خودرو در حال حرکت است، گرمای اضافی تولید شده در طی فشرده سازی هوا، احتراق سوخت و اصطکاک قطعات مکانیکی باید آزاد شود. فن رادیاتور خودرو نقش هماهنگی با مایع خنک کننده برای افزایش راندمان خنک کردن موتور در هنگام آزاد شدن گرما را دارد.

اگر موتور فن شما به دلیل سوختن فیوز، سیم آسیب دیده، خرابی کلاچ فن یا خوردگی شکسته شود، باعث می‌شود مایع خنک کننده شما در مخزن شروع به جوشیدن کند، نگران نباشید ما در مکانیکا یدک تمامی لوازم مورد نیاز شما را داریم.

 

ترموستات خراب

خراب شدن ترموستات یکی از علائم جوش آوردن خودرو است این را می توان به راحتی تشخیص داد زیرا دما‌سنج ماشین شما ممکن است به طور غیر عادی بالا باشد. گیرکردن سوپاپ‌ها در حالت بسته نیز می‌تواند دلیل این وضعیت باشد. در نتیجه مایع خنک کننده نمی تواند جریان یابد و می‌جوشد.

عملکرد ترموستات برای تنظیم مایع خنک کننده در داخل و خارج رادیاتور به این گونه است که در فواصل صحیح باز و بسته می‌شود. هنگامی که این قطعه به درستی کار نکند، در زمان دقیق باز نمی شود و منجر به گرم شدن بیش از حد سیستم خنک کننده می‌شود.

 

تسمه پروانه

تسمه پروانه در بخش جلویی موتور نصب می‌شود. وظیفه این تسمه این است که نیروی دورانی موتور را به اجزایی نظیر پمپ آب، پمپ هیدرولیک، فن رادیاتور، دینام و سیستم تهویه هوا انتقال دهد.

در خودروهای امروزی این تسمه را با نام تسمه مارپیچ هم می‌شناسند، اگر تسمه پروانه دچار مشکل شود به دنبال آن پمپ آب، فن رادیاتور و سیستم تهویه از کار می‌افتند و به دنبال آن سیستم خنک کننده شروع به جوشیدن می‌کند.

 

موقع جوش آوردن ماشین اصلا این کارها را نکنید

 

جوش آوردن خودرو

 

  1. قبل از هرچیز بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید. استرس، عصبانیت نمی‌تواند مشکل شما را حل کند پس بهتر است آرام بمانید.
  2. اولین کاری که انجام میدهید یادتان باشد موتور را خاموش نکنید، البته در بعضی مواقع که موتور به صورت جزئی در حال جوش آوردن است ممکن است راه حل مناسبی برای جلوگیری از حادتر شدن موضوع کند.
  3. خاموش نکردن موتور به دلیل این است که بعد از خاموش کردن احتمال دفرمه یا ذوب شدن قطعات حساسی مثل واشر سرسیلندر، رینگ پیستون و یاتاقان‌ها وجود دارد.
  4. به هیچ وجه بلافاصله درب رادیاتور را باز نکنید، دمای آب بسیار بالاست و بعد از باز کردن درب رادیاتور، فوران آب داغ و بخار را شاهد خواهید بود که میتواند منجر به سوختگی و صدمات جدی شود.
  5. به هیچ وجه روی موتور آب نریزید، این کار ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد و میتواند باعث تاب برداشتن بدنه موتور نیز شود و حتی آب امکان دارد به قطعات دیگر نفوذ کند و باعث ایجاد مشکل شود.
  6. با موتور جوش آورده به مسیر خود ادامه ندهید، اینکار باعث آسیب به خودرو و به بار آوردن هزینه‌های سنگین می‌شود.

 

نتیجه گیری

در این مطلب علت‌های رایج جوش آوردن خودرو را بیان کردیم و متوجه شدید که چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید به هنگام جوش آوردن خودرو انجام دهید، فراموش نکنید که در روزهای گرم تابستانی بیشتر از هر زمان دیگری آب رادیاتور و خود رادیاتور را بررسی کنید تا خودرو شما در مسیر دچار مشکل جوش آوردن نشود. همچنین در نظر داشته باشید که همیشه یک بطری 4 لیتری آب، برای قرار گرفتن در این شرایط همراه خود داشته باشید.

 

0 نظرات

ثبت یک نظر