0

سبد خرید

جمع کل:0 تومان
هزینه ارسال:
مبلغ قابل پرداخت: 0 تومان

علل سوت کشیدن ماشین+ راه های از بین بردن صدای لنت ترمز


همان‌طور که می‌دانید یک خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که یکی از مهم‌ترین آنها، سیستم ترمز خودرو است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان رانندگی در حرکت و در سرعت بالا صدایی مانند سوت از خودرو خود شنیده باشید و ندانید علت آن چیست. به طور معمول، سوت کشیدن خودرو در شرایط مختلف می‌تواند به خاطر وجود مشکل در دیسک یا لنت ترمز باشد که در ادامه شما را با این عوامل و همچنین راه‌های از بین بردن این صدا آشنا خواهیم کرد، اما قبل از آن به علت این صدا در خودرو می‌پردازیم.

صداهایی که ممکن است از لنت ترمز در شرایط مختلف ایجاد شود؛ شامل صدای جیغ، صدای خرخر و یا صدای ناله است. صدای ناله به خاطر صاف شدن سطح دیسک ترمز ، به وجود می‌آید. همچنین صدای خرخر یا صدای جیغ در زمان ترمزگیری یا حرکت کردن خودرو به صورت مداوم؛ می‌تواند نشان از احتیاج به تعویض لنت ترمز و پایان عمر آن باشد. اما در صورتی‌که لنت ترمز سرد باشد و خودرو شما صبح که هوا سردتر بوده شروع به حرکت کند، در زمان ترمزگیری صدایی مانند جیغ از آن بلند می‌شود که این موضوع طبیعی است.

 

بررسی تخصصی دلایل سوت کشیدن ماشین

صدایی که از لنت ترمز خودرو بلند می‌شود، صدایی آزاردهنده است و ممکن است برای شما این سؤال که چرا لنت ترمز خودرو صدا می‌دهد پیش آمده باشد. در ادامه برای شما از این عوامل که می‌توانند باعث بروز چنین مشکلاتی در لنت ترمز جلو یا لنت ترمز عقب خودرو شوند بیشتر خواهیم گفت تا با آنها آشنا شوید.

 

  • ۱٫اتمام لنت‌ ترمز اصلی‌ترین دلیل سوت کشیدن ماشین

اگر در زمان ترمزگیری، صدایی مانند سوت یا خرخر از خودرو و از سمت لنت‌ها بلند شود، این موضوع حکایت از پایان عمر مصرفی لنت ترمز دارد و یعنی زمان مصرف لنت رو به اتمام است و ممکن است آهن لنت با دیسک ترمز برخورد کرده و منجر به آسیب دیدن دیسک شود. بنابراین باید جهت تعویض لنت به تعمیرگاه مراجعه کنید تا از صدمه دیدن دیسک ترمز پیشگیری کنید. این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید قبل از سفر آن را به خوبی چک کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نشانه‌های خرابی دیسک و صفحه در خودرو، به مقاله مربوطه در سایت مکانیکا یدک مراجعه نمایید.

  • ۲٫استفاده از لنت بی‌کیفیت = سوت کشیدن خودرو

میزان فلزی که در داخل ماده لنت ترمز به‌کار می‌رود اگر زیاد باشد یا از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، زمانی‌که نصب می‌شود با ترمزگیری صدایی مانند سوت کشیدن ایجاد می‌کند. این لنت تا زمانی‌که تعویض نشود در ترمزگیری به تولید این صدا ادامه می‌دهد. بنابراین هنگام خرید لنت ترمز، باید به برندی که از آن این قطعه را خریداری می‌کنید توجه داشته باشید تا دوباره نخواهید هزینه دیگری برای خرید لنت ترمز پرداخت کنید.

  • ۳٫گرم شدن بیش از حد دیسک و لنت ترمز

هنگامی‌که شما از ترمز به مراتب زیاد و با فاصله کم استفاده می‌کنید، دیسک و لنت ترمز بیش از اندازه گرم می‌شوند. این اتفاق در ترافیک‌های سنگین، رانندگی در مسیرهایی پر از دست‌انداز و سرپایینی‌ها به وجود می‌آید. هنگامی‌که سیستم ترمز خودرو کمی استراحت کند و این قطعات خنک شوند، این مشکل نیز برطرف می‌شود.

  • ۴٫لبه دار شدن دیسک ترمز و سوت کشیدن ماشین هنگام حرکت

هنگامی‌که لبه‌ای در دیسک ترمز خودرو ایجاد شود، لنت ترمز سوت می‌کشد به ویژه اگر لنت موجود نیز جدید باشد، چرا که لنت ممکن است کامل در دیسک ترمز قرار ‌نگیرد و با یک زاویه جدید نسبت به آن قرار داده شود. این مشکل در دیسک صفحه به خاطر کیفیت نامناسب لنت ترمزهای قبلی است که برای برطرف کردن این صدا باید دیسک صفحه را تعویض کنید.

  • ۵٫قرار نگرفتن لنت بر روی دیسک ترمز

زمانی‌که می‌خواهید لنت ترمزهای قبلی را با لنت ترمزهای جدید جایگزین کنید ممکن است این مشکل به وجود آید که با بررسی این موضوع باید آن را سریع برطرف کنید تا به دیسک ترمز آسیب وارد نشود. دلایل اصلی که باعث بروز چنین مشکلی می‌شوند می‌توانند غیراستاندارد بودن لنت ترمز، معیوب بودن کالیپر ترمز و همچنین قرار نگرفتن درست لنت باشد.

  • ۶٫آسیب رسیدن به فنر لنت

لنت‌ها برای آنکه در جای خود نگه داشته شوند دارای فنری هستند که اگر شکسته شود، لنت‌ها دیگر نمی‌توانند در کالیبراتور قرار گیرند و هنگام ترمزگیری نیز تکان می‌خورند و صدا ایجاد می‌کنند. برای برطرف کردن این مشکل باید فنر آسیب دیده، تعویض شود.

  • ۷٫صاف شدن سطح دیسک ترمز

هنگامی‌که سطح دیسک ترمز نازک یا صاف شود، ترمزگیری به خوبی انجام نمی‌شود و زمان ترمز گرفتن نیز صدای سایش از آن بلند می‌شود که برای حل این مشکل می‌توانید سطح دیسک صفحه را سمباده کشیده تا با زبر شدن بتواند لنت ترمز را بهتر در خود قرار دهد. در صورتی‌که این مشکل همچنان ادامه داشت باید برای تعویض این قطعه به تعمیرگاه مراجعه کنید.

  • ۸٫صاف شدن سطح لنت ترمز و سوت کشیدن ماشین

این مشکل زمانی پیش می‌آید که یا لنت ترمز بیش از اندازه گرم شده باشد یا فرمولاسیون و کیفیت لنت ترمز، پایین و ضعیف باشد که برای حل این موضوع باید لنت ترمز را عوض کنید.

  • ۹٫جدا شدن گوشته لنت ترمز از آهن لنت

زمانی‌که در اتصال گوشته لنت ترمز به آهن، حرارت و یا چسب ضعیفی استفاده شده باشد، به مرور این گوشته از آهن جدا می‌شود و زمان ترمزگیری، لرزشی که بین گوشته و آهن است زیاد می‌شود و صدایی مانند سوت کشیدن از آنها ایجاد می‌شود. درنتیجه شما باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعمیر آن به تعمیرگاه مراجعه کنید.

  • ۱۰٫چسبیدن دائمی ‌لنت ترمز به سطح دیسک ترمز و درگیر کردن لنت ترمز

زمانی‌که پیستون و کمک ترمز در کالیپر ترمز فشار وارد می‌کنند، لنت و دیسک با هم درگیر شده و در صورت شتاب منفی، خودرو متوقف می‌شود. هنگامی‌که اتصالات لاستیکی ترمز بر روی پیستون صدمه ببینند یا با سفت شدن بوشینگ‌های کالیپر، لنت ترمز به شکل دائمی با دیسک درگیر شود؛ زمان حرکت، این قطعات از هم جدا نمی‌شوند. این اتفاق منجر به گرم شدن بیش از اندازه این قطعات شده و باعث ساییده شدن و آسیب دیدن آنها می‌شود. برای حل چنین مشکلی باید کالیپر خودرو تعمیر و لوازم لاستیکی آن نیز تعویض شوند.

  • ۱۱٫خط افتادن روی دیسک‌های ترمز

با وجود خط بر دیسک ترمز، این قطعه می‌تواند در لنت ترمز صدا ایجاد کند. این شرایط به ویژه زمانی‌که لنت قدیمی را تعویض می‌کنید ، می‌تواند اتفاق بیافتد که سطح لنت به صورت کامل با سطح دیسک ترمز برخورد نمی‌کند و این موضوع، منجر به ایجاد صدا در سیستم ترمز خودرو می‌شود.

 

آشنایی با علت سوت کشیدن ماشین هنگام حرکت

عللی که باعث سوت کشیدن خودرو در زمان حرکت می‌شوند می‌تواند هنگامی رخ دهند که دیسک ترمز، لبه‌دار شده باشد و با تماس ناقص لنت با دیسک، این صدا ایجاد ‌شود. یکی دیگر از این عوامل می‌تواند اتمام عمر مصرفی لنت‌ها و ساییده شدن آنها باشد. همچنین زمانی که رسوب و آلودگی میان لنت‌ها وجود داشته باشد، صدای سوت از چرخ جلو شنیده می‌شود. شما در صورت شنیدن صدا از چرخ‌ها هنگام حرکت، می‌توانید به تعمیرگاه برای بررسی و چک کردن سیستم ترمز خودرو مراجعه کنید.

 

بررسی علت سوت کشیدن ماشین هنگام ترمز گرفتن

 

علت سوت کشیدن خودرو

 

مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد صدا در چرخ خودرو زمان ترمزگیری می‌شود می‌تواند صاف شدن و تمام شدن لنت ترمز، کیفیت نامناسب لنت و همچنین دیسک صفحه هنگام لبه‌دار شدن باشد. عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث تولید این صدا در چرخ‌ها می‌شوند که می‌توان به خراب شدن فنر لنت، گرم شدن بیش از اندازه لنت و همچنین نصب نادرست لنت اشاره کرد.

 

علت سوت کشیدن ماشین در سرعت بالا

از عوامل مهمی که می‌توان برای سوت کشیدن خودرو در سرعت بالا بیان کرد، بی‌کیفیت بودن لنت ترمز و همچنین دیسک ترمز که لبه‌دار شده باشد است.

 

دلایل سوت کشیدن لنت ترمز نو بعد از تعویض چیست؟

زمانی‌که شما لنت ترمز خودرو خود را تعویض می‌کنید ممکن است بعد از آن صدایی از سیستم ترمز خودرو بشنوید که ندانید علت آن چیست. یکی از این عوامل می‌تواند نامناسب بودن تماسی که بین دیسک و لنت ترمز یا ضخامت نامناسب لنت است باشد. همچنین کیفیت لنت ترمز در این زمینه بسیار اهمیت دارد چرا که اگر لنت ترمز کیفیت مناسبی نداشته باشد، صدای سوت از خود ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از عواملی که باعث بروز چنین مشکلی می‌شود، نحوه رانندگی شما است. به‌صورت کلی از ترمز کامل در بالا بودن سرعت خودرو و ترمزهای پیوسته  و مکرر جلوگیری کنید تا این موضوع پیش نیاید. در صورتی‌که این موضوع ادامه‌دار شود می‌توانید خودرو خود را به تعمیرگاه برده تا سیستم ترمز آن را بررسی کنند.

 

راه‌های از بین بردن صدای سوت لنت ترمز ماشین چیست؟

هنگام ترمز گرفتن ممکن است صدایی از سمت لنت‌های ترمز خودرو شنیده شود که با عوامل آن بیشتر آشنا شدیم. در ادامه به بررسی بیشتر راه‌حل‌ها برای از بین بردن این صدا در لنت ترمز می‌پردازیم.

 

تعویض لنت‌ها، راه اصلی برای از بین بردن صدای سوت ماشین

فرسودگی لنت‌ها و یا خراب شدن آنها باعث ایجاد صدای سوت در لنت ترمز می‌شود. شما می‌توانید با تعویض این لنت با لنت جدید و مرغوب، این صدا را از بین ببرید.

 

استفاده از لنت با کیفیت

لنت ترمزی که برای خودرو خود انتخاب می‌کنید باید با کیفیت بالا و دارای استانداردهای لازم برای خودرو شما باشد. لنتی که از مواد مرغوب ایجاد می‌شود کم صداتر و همچنین دارای طول عمر بیشتری خواهد بود.

 

استفاده از لنت‌های ضد صدا

بعضی از تولیدکنندگان در طراحی لنت ترمز از خاصیت ضدصدا بودن آن استفاده می‌کنند. شما با خرید این محصولات می‌توانید صدای سوت لنت خودرو خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

 

کنترل گرما

یکی از عواملی که در ایجاد صدای سوت لنت ترمز نقش دارد، گرم شدن بیش از اندازه دیسک و لنت است. شما باید این موضوع را کنترل کنید و به لنت اجازه خنک شدن دهید تا صدای سوتی که در اثر گرم شدن این قطعات به وجود آمده است قطع شود.

 

بررسی بوستر ترمز

این قطعه، فشار هیدرولیکی که در سیستم ترمز خودرو وجود دارد را افزایش می‌دهد و به راننده در متوقف کردن خودرو با نیرو کمتر کمک می‌کند.

 

سرویس دوره‌ای ترمز خودرو

برای آن‌که عمر قطعات موجود در خودرو افزایش پیدا کند و صدای لنت ترمز نیز کنترل شود، به رانندگان توصیه می‌کنند تا در زمان‌های مناسبی برای سرویس دوره‌ای خودرو خود به تعمیرگاه مراجعه کنند. این اقدام به شما کمک می‌کند تا از بروز مشکلات جدی در خودرو پیشگیری کنید.

 

ترفندهای مکانیک‌ها برای از بین بردن سوت ماشین

 

ترفندهایی که مکانیک‌ها برای کاهش یا از بین بردن صدای سوت سیستم ترمز خودرو استفاده می‌کنند شامل:

 

1) پشت لنت ترمز را گریس و روغن کاری می‌کنند که باعث می‌شود لرزشی بین دیسک و لنت ترمز ایجاد نشود. درنتیجه دیگر صدای سوت از آن بلند نمی‌شود.

2) لنت ترمزی که از خود صدای سوت ایجاد می‌کند را از کالیپر خودرو بیرون آورده و با سمباده کشیدن سطح آن، باعث زبری و حالت گرفتن لنت می‌شوند که آن را دوباره در محل خود نیز جای می‌دهند.

 

مراجعه به تعمیرکار

در صورتی‌که صدای لنت ترمز با راه‌حل‌های گفته شده برطرف نشود و همچنان ادامه داشته باشد، باید به تعمیرگاه معتبر برای حل این مشکل مراجعه کرد. باید به این موضوع توجه داشته باشید که بعضی مواقع صدای لنت ترمز طبیعی بوده و نباید روی آن حساس شوید.

 

نکات رفع مشکل سوت کشیدن لنت ماشین

هنگامی‌که دمپر را در خودرو نصب کردید، باید با خودرو در جاده رانندگی کنید و بارها ترمز بگیرید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. دمپر می‌تواند صدای دنده عقب خودرو را کاهش دهد و در صورتی‌که لنت، دیسک و همچنین کالیپر کیفیت پایینی داشته باشند باید آنها را تعویض کنید تا مشکلی در فرآیند حرکت خودرو به وجود نیاورند.

 

علت صدای سوت ترمز هنگام دنده عقب و راه‌حل‌های آن

هنگام ترمزگیری در زمانی‌که خودرو به سمت عقب حرکت می‌کند صدایی تولید می‌شود که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که این دلایل شامل:

 

سایش صفحه ترمز

صفحه ترمز خودرو اگر بیش از اندازه ساییده شده باشد یا به سطح پایانی رسیده باشد، این صدا را تولید می‌کند که نشان‌دهنده این مضوع است که تعویض صفحه ترمز در زمان مناسب خود اتفاق نیفتاده است.

 

وارد شدن ضربه به صفحه ترمز

اگر خودرو شما ضربه دیده باشد، احتمال دارد که صفحه ترمز نیز صدمه ببیند؛ به همین منظور باید یک متخصص، صفحه ترمز خودرو شما را چک و بررسی کند.

 

اختلال در عملکرد ترمز

در صورتی‌که قطعات موجود در سیستم ترمز شل یا به شکل مناسبی تنظیم نشده باشند، باید توسط یک متخصص بررسی شود تا این مشکل را سریعا برطرف کند.

 

نکات و مراحل برطرف کردن صدای ترمز هنگام دنده عقب

اکثر خودروها هنگام حرکت به سمت عقب، صدایی ایجاد می‌کنند که در ادامه به راه‌حل‌هایی اشاره می‌کنیم که به کمک آنها می‌توانید این صدا را از بین ببرید. در ابتدا به مواردی که برای این منظور به آنها نیاز داریم می‌پردازیم. این موارد شامل یک چسب 5 میلی‌گرمی لاکتایت، دمپر کالیپر عقب و یک بست 200 میلی‌متری پلاستیکی با کیفیت و مقاومت عالی است. در اولین مرحله باید از قطعاتی مانند رینگ و لاستیک، دیسک و لنت ترمز و چرخ‌ها مطمئن شوید که هیچ مشکلی نداشته باشند. در دومین مرحله، باید از رگلاژ بودن ترمز دستی که باید عددی بین 7 تا 10 دندانه باشد مطمئن شوید.

در سومین مرحله، بعد از چک و بررسی قطعاتی که بالاتر بیان کردیم؛ حالا نوبت باز کردن پیچ راهنمای پایینی کالیپر خودرو است که با کمک به ابزارهای خاصی انجام می‌شود. چهارمین مرحله، شامل باز کردن واشری است که چاک بسته شده داشته باشد. ممکن است در تعمیرات قبلی خودرو از این واشر استفاده کرده باشند که باید آن را خارج کرد. در مرحله پنجم شما باید پیش از آنکه رزوه‌های دمپر را ببندید، آنها را به خوبی چسب بزنید. در مرحله ششم باید به جای پیچ راهنمای پایینی کالیپر از دمپر استفاده کنید. مرحله آخر که مرحله هفتم ما می‌شود شامل این است که با نصب دمپر، باید درپوش پلاستیکی را از ته این قطعه درآورده و با گشتاور 10 نیوتنی، پیچ آلن را سفت و محکم کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که رزوه‌ها باید تا آخر مرتب شوند و سپس درپوش پلاستیکی را قرار دهید.

 

خطرات و عوارض سوت کشیدن لنت خودرو را بدانید

 

اگر سوت کشیدن سیستم ترمز خودرو همچنان ادامه داشته باشد و شدت آن افزایش پیدا کند، می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی‌تر در خودرو شود که در ادامه به بررسی بیشتر آنها می‌پردازیم.

 

کاهش عملکرد ترمز

در صورتی‌که صدا از تمام شدن لنت ترمز و ساییده شدن بیش از اندازه آن باشد، می‌تواند باعث کاهش فرآیند ترمزگیری و همچنین بروز تصادف و خطرات جبران‌ناپذیر شود.

 

افزایش مسافت توقف کامل خودرو

در صورت بروز چنین مشکلی در لنت ترمز، خودرو بلافاصله متوقف نخواهد شد و خودرو مسافت بیشتری برای متوقف شدن نیاز دارد که می‌تواند خطرات بسیار جدی ایجادکند.

 

خرابی سیستم ترمز

هنگامی‌که لنت ترمز همچنان صدای سوت ایجاد کند، می‌تواند به سیستم ترمز نیز در شرایط شدیدتر آسیب وارد کند. قطعاتی که در این سیستم ممکن است صدمه ببینند شامل کالیپر، دیسک ترمز، پدال و.. است.

 

عدم کنترل خودرو در شرایط خطرناک

با عملکرد نامناسب لنت ترمز و سیستم ترمز خودرو، خطر تصادف در موقعیت‌هایی همچون ترمز کردن در مسیرهای منحنی و یا سربالایی اتفاق می‌افتد که راننده کنترل خودرو را از دست خواهد داد.

 

راهنمای خرید لنتی که سوت نکشد

کیفیت لنت ترمز در به وجود آمدن صدای سوت از سیستم ترمز نقش بسیار مهمی دارد. می‌توانید قبل از خریداری این محصول با تعمیرکار باتجربه و حرفه‌ای در مورد برند این محصول مشورت کنید. یکی دیگر از این نکات، خریداری لنت ترمزی است که با استانداردهای جهانی و مورد نیاز خودرو شما مطابقت داشته باشد. یکی دیگر از نکاتی که باید در زمان خرید به آن توجه کنید؛ قیمت این محصول است. لنت ترمز یک برند عالی به این دلیل که از  تکنولوژی‌ها و مواد مرغوب برای ساخت محصول خود استفاده می‌کند، قیمت بالاتری دارد. برای آنکه لنتی تهیه کنید که صدای سوت تولید نکند می‌توانید لنت‌هایی که شیار و یا شکاف وسط خود دارند و صدا را به خود جذب می‌کنند خریداری کنید.

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو مکانیکایدک با سابقه 15 ساله تولید، تامین و توزیع لوازم یدکی خودرو فعالیت خود را آغاز کرده است و با ارائه خدمات فروش آنلاین لوازم یدکی خودرو در حوزه قطعات برق و انژکتور خودرو بصورت تخصصی، با تلاش فراوان و با پشتوانه سال‌ها تجربه در بازار قطعات یدکی خودرو، مجموعه ای از بهترین های قطعات برق و انژکتورماشین را برای شما در تمام نقاط کشورفراهم آورده است. «ضمانت اصالت کالا»، «سرعت در ارسال کالا»، «پشتیبانی متعهدانه و آنلاین» و «قیمت وکیفیت مناسب» چهار فاکتور اساسی در فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودرو مکانیکا یدک هستند که تعهد به آن‌ها از اصول مهم برای ما محسوب خواهد شد.

 

 

0 نظرات

ثبت یک نظر