0

سبد خرید

جمع کل:0 تومان
هزینه ارسال:
مبلغ قابل پرداخت: 0 تومان

چرا رنگ آب رادیاتور تغییر می‌کند

 

رادیاتور، یکی از اجزاء سیستم خنک‌کننده موتور خودرو است که نقش مهمی در این سیستم ایفا می‌کند. در رادیاتور، مایع خنک‌کننده‌ای به‌نام آب رادیاتور وجود دارد که به موتور کمک می‌کند تا در دمای نرمال و استاندارد خود باقی بماند. همان‌طور که می‌دانید، هنگامی که موتور خودرو فعالیت خود را شروع می‌کند، به مرور زمان گرم‌تر می‌شود و دمای موجود در موتور نیز افزایش پیدا می‌کند. حال اگر سیستمی وجود نداشته باشد که به حفظ دمای نرمال آن نیز کمک کند، موتور آسیب می‌بیند.

این مایع خنک‌کننده از رادیاتور به کمک پمپ آب به طرف موتور حرکت کرده و بعد از آن که گرما و حرارت بالای موتور را به خود جذب کرد، دوباره به سمت رادیاتور حرکت می‌کند. در رادیاتور، لوله‌هایی وجود دارند که مایع خنک‌کننده با گذر از آنها و انتقال این گرما به محیط خارجی، خنک شده و دوباره به سمت موتور هدایت می‌شود. به آب رادیاتور، ضدیخ یا ضدجوش نیز اضافه می‌شود تا از یخ زدن یا ایجاد رسوبات در آب پیشگیری شود. گاهی اوقات این مایع به خاطر وجود مشکلاتی، تغییر رنگ داده و یا چرب می‌شود که در ادامه مقاله، با جزئیات بیشتری به بررسی این موارد می‌پردازیم، پس با ما تا انتهای این مقاله در مکانیکا یدک، فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودرو همراه باشید.

 

چرا باید رادیاتور را به‌طور مدام چک کنیم

سیستم خنک‌کننده و رادیاتور همواره باید به صورت مداوم بررسی شوند چراکه جزء قطعات حساس خودرو شناخته می‌شوند. عللی وجود دارند که به خاطر آنها لازم است رادیاتور به طور مدام چک شود که در ادامه به بیان این علل می‌پردازیم:

1) حفظ کارکرد مناسب موتور

هنگامی‌که شما رادیاتور را به صورت پیوسته چک و بررسی می‌کنید، از وجود مشکلات و یا نشتی‌ها نیز زودتر مطلع می‌شوید. در این شرایط مشکلات در زمان کوتاهی برطرف می‌شوند و باعث عملکرد نامناسب موتور و افزایش حرارت در آن نیز نمی‌شوند.

2) پیشگیری کردن از خرابی‌ها و آسیب‌های احتمالی

زمانی که این قطعه را بررسی و چک می‌کنید، از خرابی‌ها، متراکم شدن خنک‌کنندگی مایع رادیاتور و... زودتر آگاه می‌شوید. درنتیجه از ایجاد آسیب و خرابی جدی و هزینه‌بر نیز در اسرع وقت جلوگیری می‌کنید.

3) افزایش عمر مفید رادیاتور

این قطعه به دلیل آنکه با هوا، رطوبت و گردوغبار در تماس است، ممکن است به مرور زمان کثیف یا مسدود شده و دیگر نتواند به درستی کار کند. هنگامی‌که شما به بررسی مداوم این قطعه می‌پردازید و آن را تمیز می‌کنید، باعث افزایش طول عمر مفید آن می‌شوید.

4) پیشگیری از خاموشی ناگهانی خودرو و افزایش ایمنی

زمانی‌که شما این قطعه را به شکل پیوسته مورد بررسی قرار می‌دهید، از بروز خطرات جدی در آن و آسیب‌هایی که ممکن است به موتور خودرو وارد کند نیز جلوگیری می‌کنید. در نتیجه ایمنی خودرو افزایش پیدا می‌کند و از خاموش شدن خودرو به صورت ناگهانی نیز پیشگیری می‌شود.

 

عوض شدن رنگ آب رادیاتور ماشین

 

عوض شدن رنگ آب رادیاتور

 

همان‌طور که می‌دانید کیفیت و نوع مایع خنک‌کننده در نحوه عملکرد و طول عمر رادیاتور اثر می‌گذارد. این مایع همیشه به رنگ قرمز، سبز و یا آبی است، اما مشکلاتی مانند کیفیت و ترکیبات مواد این مایع خنک‌کننده می‌توانند منجر به تغییر رنگ آب رادیاتور نیز شوند. هر شرکتی که به تولید مایع خنک‌کننده می‌پردازد برای آن تاریخ مصرفی در نظر گرفته است که بعد از اتمام این تاریخ، مایع خنک‌کننده کیفیت اولیه خود را از دست داده و باید آن را تعویض کنید. علل مختلفی باعث تغییر رنگ آب در رادیاتور می‌شوند که آنها شامل:

  • اتمام تاریخ مصرف آب رادیاتور
  • نشتی در خود رادیاتور
  • مخلوط شدن مایع خنک‌کننده با روغن موتور خودرو
  • استفاده از آب تنها به عنوان مایع خنک‌کننده
  • فرسودگی و خوردگی رادیاتور و موتور
  • اکسیداسیون قطعات موجود در سیستم خنک‌کننده

 

علت قهوه ای شدن آب رادیاتور ماشین

دلایل مختلفی باعث می‌شوند تا آب رادیاتور خودرو شما به این رنگ تغییر پیدا کند. این دلایل می‌تواند خوردگی قطعات فلزی و لوله‌های سیستم خنک‌کننده، وجود رسوبات و ذرات آن و ناخالصی در مایع خنک‌کننده و همچنین خرابی سیستم خنک‌کننده خودرو باشد. به همین منظور برای حل چنین مشکلی به بررسی و چک کردن سیستم خنک‌کننده به صورت کامل می‌پردازند.

 

علت زرد شدن آب رادیاتور

زرد شدن رنگ مایع خنک‌کننده خودرو نیز می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که آنها شامل وارد شدن روغن موتور به مایع خنک‌کننده، خوردگی قطعات فلزی و لوله‌ها و وجود رسوبات در این مایع است.

 

علت سیاه شدن آب رادیاتور

دلایل مختلفی وجود دارند که منجر به چنین مشکلی در مایع خنک‌کننده خودرو شما می‌شوند. این موارد می‌تواند وارد شدن روغن موتور خودرو شما در سیستم خنک‌کننده، خوردگی قطعات فلزی و لوله‌ها، ایجاد ذرات کربنی به دلیل سوختن سوخت در موتور و همچنین جمع شدن رسوباتی مانند کلسیم و منگنز باشد.

 

علت قرمز شدن آب رادیاتور چیست

مواردی که باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شوند می‌تواند خرابی ترموستات، نشتی سیستم خنک‌کننده و همچنین بالا بودن دما و حرارت موتور و کم بودن سیال خنک‌کننده باشد.

 

علت کثیف شدن آب رادیاتور

زمانی که در آب رادیاتور رسوبات و کثیفی وجود داشته باشد، سیستم خنک‌کننده نمی‌تواند به درستی کار کند که این موضوع بر ترموستات خودرو نیز اثر می‌گذارد. این کثیفی‌ها و رسوبات در مایع خنک‌کننده با وارد شدن به کانال‌های سرسیلندر و واشر سرسیلندر، باعث سوخته شدن واشر سرسیلندر نیز می‌شود. هنگامی‌که شما به جای آب مقطر و یا مایع خنک‌کننده از آب شهری استفاده می‌کنید این مشکل به وجود می‌آید. آب شهری، املاح معدنی دارد که با گذشت زمان این املاح در لوله‌های رادیاتور ته‌نشین شده و رسوب می‌کنند و باعث مسدود شدن لوله‌ها می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از وقوع این مشکل، باید از آب رادیاتور یا آب مقطر استفاده کنید و یا در صورتی‌که این مایعات در دسترس شما نبود می‌توانید آب شهری را بجوشانید و بعد از خنک شدن، آن را در رادیاتور خودرو خود بریزید.

 

علت گل آلود شدن آب رادیاتور ماشین

این مشکل با بخاری خودرو ارتباط مستقیم دارد. با روشن کردن بخاری خودرو، آب گرم از طریق لوله‌هایی به سمت بخاری حرکت می‌کند که با گذشت زمان رسوباتی در آنها به وجود می‌آید که مانند گل است و به دیواره‌های لوله با همان غلظت می‌چسبد. مایع خنک‌کننده نیز هر بار که از این مسیر می‌گذرد، مقداری از این رسوبات را با خود می‌برد که باعث گل آلود شدن مایع خنک‌کننده می‌شود. برای آنکه از این موضوع جلوگیری کنید می‌توانید لوله‌های ورودی بخاری خودرو را در بازه‌های زمانی مختلفی بررسی کرده و آن را تمیز کنید.

 

علت جرم گرفتن درب رادیاتور چیست

علل مختلفی باعث به وجود آمدن چنین مشکلی در رادیاتور می‌شود که می‌توانید با بررسی درب رادیاتور و همچنین مخزن آن در زمان‌های کوتاه از جرم گرفتن آن پیشگیری کنید. این علل شامل:

1) سیستم رادیاتور خودرو هوا بگیرد.

2) مایع رادیاتور به میزان کافی در خود ضدیخ یا ضدجوش نداشته باشد.

3) رادیات بخاری نیز خراب شده باشد.

4) از آب شهری به جای مایع خنک‌کننده و آب مقطر استفاده کرده باشید.

5) واشر سرسیلندر خراب شده باشد.

6) واتر پمپ خراب یا فرسوده شده باشد.

 

علت کف کردن آب رادیاتور ماشین

 

عوض شدن رنگ آب رادیاتور

 

وقتی در رادیاتور خودرو کف وجود داشته باشد می‌تواند به سبب کم بودن یا نبودن مایع خنک‌کننده در رادیاتور باشد که باعث سوختن واشر سرسیلندر در خودرو می‌شود. رنگ این کف سفید بوده، اما در صورتی‌که رسوب در سیستم خنک‌کننده وجود داشته باشد رنگ آن قهوه‌ای خواهد بود.

 

علت چرب شدن آب رادیاتور ماشین چیست

هنگامی که واشر سرسیلندر نتواند به درستی کار کند و یا سوخته باشد، روغن موتور وارد مخزن رادیاتور شده و با آب رادیاتور نیز ترکیب می‌شود که به اصطلاح به آن آب روغن قاطی کردن خودرو می‌گویند. نشانه‌هایی که به شما می‌گوید که این مشکل در خودرو شما پیش آمده است می‌تواند این باشد که خودرو به خوبی روشن نشود و یا از اگزوز، دود سفید رنگ خارج شود. نشانه‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید با مطالعه مقاله منظور از آب و روغن قاطی کردن ماشین چیست؟ بیشتر متوجه آن شوید. برای آنکه از به وجود آمدن چنین مشکلی پیشگیری کنید می‌توانید روغن موتور را در زمان مناسب خود نیز تعویض کنید، سطح آب رادیاتور را به صورت پیوسته بررسی کنید، از ضدیخ یا ضدجوش استفاده کنید و از عملکرد سیستم خنک‌کننده و قطعات آن نیز اطمینان حاصل کنید.

0 نظرات

ثبت یک نظر