0

سبد خرید

جمع کل:0 تومان
هزینه ارسال:
مبلغ قابل پرداخت: 0 تومان

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟ بررسی علل خرابی در رادیاتور

رادیاتور خودرو، یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که عضوی از سیستم خنک‌کننده خودرو است و به کارایی بهتر موتور کمک می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، هنگامی که موتور فعالیت خود را شروع می‌کند، سوخت و اکسیژن به کمک شمع‌خودرو منفجر می‌شوند و احتراقی در موتور ایجاد می‌شود که حرارت آن به مرور افزایش می‌یابد. این بالا رفتن حرارت در موتور در صورتی‌که ادامه داشته باشد و دمای آن در حالت تعادل حفظ نشود به موتور آسیب می‌زند.

بنابراین باید سیستمی در خودرو وجود داشته باشد که باعث حفظ دمای استاندارد موتور شود. این سیستم به موتور و مایع خنک‌کننده‌ای که در آن جریان دارد کمک می‌کند تا دمای آنها به خوبی کاهش یابد. مایع خنک‌کننده با گذر از کانال‌هایی که کنار سیلندرهای موتور وجود دارند، حرارت و گرمای موتور را به خود جذب می‌کند. سپس این مایع وارد رادیاتور می‌شود و با عبور از کانال‌هایی که در آن قرار دارد، خنک می‌شود و دوباره به سمت موتور حرکت می‌کند.

 

این قطعه مستطیلی شکل که رادیاتور نام دارد، جلو خودرو قرار گرفته است تا به کمک فن و هوایی که به آن می‌رسد بتواند دمای مایع خنک‌کننده را پایین نگه دارد. در صورتی‌که رادیاتور ماشین خراب شود، دمای موتور بالا می‌رود و مایع خنک‌کننده دیگر نمی‌تواند به خوبی کار کند و موتور آسیب می‌بیند. شاید این سؤال برای‌تان پیش آمده باشد که چه عواملی باعث آسیب دیدن این قطعه می‌شوند تا از پیش آمدن آنها جلوگیری کرده و با مراقبت بیشتر از آن باعث افزایش طول عمر رادیاتور شوید. پس با ما همراه باشید تا در ادامه با این عوامل بیشتر آشنا شوید.

 

چرا رادیاتور خراب می‌شود

 

خرابی رادیاتور خودرو

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که رادیاتور خودروتان خراب شده باشد و ندانید چه عواملی باعث خرابی آن شده است. علل مختلفی وجود دارند که باعث خرابی این قطعه حساس در خودرو شما می‌شوند که این عوامل شامل موارد زیر است:

 

  • مسدود شدن و گرفتگی لوله‌های رادیاتور

یکی از شایع‌ترین عوامل، گرفتگی لوله‌های موجود در این قطعه است. مایع خنک‌کننده‌ای که در موتور به گردش درمی‌آید در خود املاح معدنی دارد که در اثر افزایش و کاهش دمای مایع، رسوب می‌کنند و در گذر زمان در لوله‌ها جمع شده و راه‌ها را مسدود می‌کنند. در این شرایط، مایع خنک‌کننده دیگر نمی‌تواند به خوبی خنک شود و به موتور و رادیاتور فشار وارد می‌کند.

 

  • نشتی رادیاتور

مایع خنک‌کننده به دلیل آنکه با بدنه فلزی این قطعه در ارتباط است به مرور زمان  باعث ایجاد خوردگی در بدنه رادیاتور می‌شود و نشتی در آن ایجاد می‌گردد. در صورتی‌که این نشتی زیاد باشد باید رادیاتور خودرو را تعویض کنید، اما باید این را هم در نظر بگیرید که در بعضی موارد می‌توان با تعویض اتصالات این مشکل را برطرف کرد.

 

  • خرابی سنسور دما آب

گاهی اوقات خرابی رادیاتور به خاطر خرابی سایر قطعاتی است که روی آن سوار است. سنسور آب که به عنوان فشنگی آب هم شناخته می‌شود، در مسیر آبی که به رادیاتور وارد می‌شود قرار گرفته است تا بتواند دمای مایع خنک‌کننده را اندازه‌گیری کند. این سنسور مشخص می‌کند که این مایع خنک‌کننده به خنک شدن نیاز دارد یا خیر. در صورتی‌که سنسور دما خراب شود، دمای مایع خنک‌کننده به درستی پایین نمی‌رود و باعث خرابی رادیاتور و صدمه دیدن موتور نیز می‌شود.

 

  • صدمه دیدن پره‌های فن

دمای مایع خنک‌کننده در رادیاتور خودرو به کمک هوا و موتور فن به خوبی کاهش می‌یابد و در صورتی‌که فن و پره‌های آن آسیب ببیند، رادیاتور دیگر نمی‌تواند به خوبی به کاهش دمای مایع خنک‌کننده کمک کند. تصادف، ماسه و شن معلق در هوا می‌توانند منجر به آسیب دیدن این پره‌ها شوند. اگر میزان خم شدن یا تاب برداشتن این پره‌ها کم باشد می‌توانید از یک انبر برای صاف کردن آن‌ها استفاده کنید. ولی زمانی‌که این آسیب بسیار زیاد باشد نیاز است تا آنها را تعویض نمایید.

 

  • صدمه دیدن کلاچ فن

این قطعه فلزی، چرخش پره‌های فن را به خوبی کنترل می‌کند. در صورتی‌که کلاچ فن آسیب ببیند، پره‌های فن ممکن است خیلی سریع یا خیلی کند حرکت کنند و باعث داغ شدن بیش از اندازه رادیاتور شوند.

 

  • کار نکردن فن در اثر سوختن فیوز

در صورتی‌که فیوز بسوزد و فن دیگر نتواند کار کند، مایعی که در رادیاتور وجود دارد دیگر نمی‌تواند به درستی خنک شود. در نتیجه فشار زیادی به رادیاتور وارد می‌شود و دیگر نمی‌تواند دمای این مایع را کمتر کند و باعث وارد شدن فشار به موتور و در نتیجه آسیب دیدن آن نیز می‌شود.

 

چگونه از آسیب رسیدن به رادیاتور خودرو پیشگیری کنیم

 

رادیاتور خودرو

 

نکاتی در این مورد وجود دارند که با توجه کردن به آن‌ها می‌توانید از رادیاتور محافظت کرده و به افزایش طول عمر آن نیز کمک کنید. یکی از این نکات، نحوه رانندگی شماست. در صورتی‌که خودرو شما با سرعت بالا در چاله یا دست‌انداز بیفتد و رادیاتور از جای خود جا به جا شود، ممکن است در اثر ضرباتی که به آن وارد می‌شود، شکسته شود و آسیب ببیند. بنابراین باید با سرعت پایینی از روی دست‌اندازها عبور کنید تا ضربه‌ای به این قطعه وارد نشود.

 

یکی دیگر از این عوامل، چک کردن میزان مایع خنک‌کننده است. اندازه مایع درون آن نباید از حدی کمتر باشد و باید با اتیلن گلیکول به نسبتی معین که در دفترچه راهنمای خودرو قید شده است ترکیب شود. ضدیخ در خود ترکیبات ضدزنگ دارد و زمانی که با این مایع خنک‌کننده در رادیاتور خودرو ترکیب ‌شود، باعث افزایش نقطه جوش محلول در رادیاتور می‌شود. همچنین یکی دیگر از مواردی که باید آن را چک کنید، شلنگ‌ها هستند. این شلنگ‌های پلاستیکی به دلیل آن‌که در دمای بالا قرار می‌گیرند با گذر زمان فرسوده شده و باعث نشتی در رادیاتور می‌شوند.

 

همچنین رسوباتی که در اثر کاهش و افزایش دمای مایع خنک‌کننده به وجود می‌آیند می‌توانند مسیر لوله‌ها را مسدود کنند. بنابراین شلنگ‌ها باید بررسی و چک شوند که در صورت گرفتگی، فورا تعویض یا اصلاح شوند. در صورتی‌که به موتور فشار زیادی وارد کنید مانند درجا کار کردن خودرو، تحمل وزن زیاد و یا سربالایی، دمای موتور افزایش پیدا می‌کند. در این زمان، سیستم خنک‌کننده باید بیشتر کار کند بنابراین فشار زیادی به آن وارد می‌شود. در نتیجه این سیستم خنک‌کننده باید به‌صورت دوره‌ای چک شود تا از بروز مشکلات در رادیاتور و موتور نیز جلوگیری گردد.

 

آسیب دیدگی رادیاتور خودرو چه خساراتی را به همراه دارد

در صورتی‌که به سرویس‌های دوره‌ای و عملکرد رادیاتور توجه نکنید، این قطعه آسیب می‌بیند و هزینه زیادی برای تعمیر و یا تعویض آن و سایر قطعاتی که روی آنها فشار وارد کرده است متحمل می‌شوید. در صورتی‌که این قطعه دیگر نتواند دمای مایع خنک‌کننده را کاهش دهد باید تعویض شود تا موتور آسیب نبیند.

 

هنگامی‌که این قطعه نتواند به درستی کار کند باعث جوش آوردن خودرو، بالا رفتن دمای موتور و سوختن واشر سرسیلندر می‌شود که این موضوع می‌تواند هزینه زیادی جهت تعمیر برای شما داشته باشد. شما با انجام سرویس‌های منظم و دوره‌ای می‌توانید از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنید و باعث افزایش طول عمر رادیاتور ماشین و سایر قطعاتی که روی آنها اثر می‌گذارد شوید.

 

سوالات متداول

علت آسیب دیدن رادیاتور خودرو چیست

شکستگی یا سوراخ شدن رادیاتور، درست کار نکردن قطعات سیستم خنک‌کننده خودرو، یخ زدن مایع خنک‌کننده رادیاتور در هوای سرد و وارد شدن فشار بسیار زیاد به موتور و همچنین افزایش دما در آن، از جمله این علل هستند.

 

راه های جلوگیری آسیب دیدن رادیاتور خودرو چیست

روش‌هایی که در این زمینه به شما کمک می‌کنند تا از آسیب دیدن رادیاتور خودرو خود جلوگیری کنید شامل رانندگی با سرعت مناسب، سرویس‌های دوره‌ای، فشار وارد نکردن به موتور و چک کردن میزان مایع خنک‌کننده و کیفیت آن است. همچنین باید از ضدیخ چه در فصل سرما و چه در فصل گرما استفاده کنید و باید به شلنگ‌های رادیاتور نیز توجه داشته باشید تا در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

0 نظرات

ثبت یک نظر