0

سبد خرید

جمع کل:0 تومان
هزینه ارسال:
مبلغ قابل پرداخت: 0 تومان

مهمترین تفاوت بنزین سوپر و معمولی چیست

 

تفاوت بنزین سوپر و معمولی سوالی است که احتمالا تا به حال به آن فکر کرده‌اید. هنگامی که وارد جایگاه سوخت می‌شوید با دو گزینه بنزین معمولی و بنزین سوپر مواجه خواهید شد که بنزین سوپر معمولا قیمت بیشتری دارد. در این مطلب قصد داریم تا تفاوت بنزین سوپر و معمولی را برای شما توضیح دهیم و شرح دهیم که استفاده از بنزین سوپر و معمولی چه تاثیری در سیستم سوخت‌رسانی دارد.

 

مفهوم عدد اکتان بنزین چیست؟

تفاوت بنزین سوپر و معمولی در عدد اکتان آن است، عدد اکتان بنزین به شما می‌گوید که چه مقدار سوخت را قبل از مشتعل شدن خود به خود می‌توان فشرده کرد. هنگامی که گاز به جای جرقه ناشی از شمع، توسط فشرده‌سازی مشتعل می‌شود، باعث ایجاد ضربه در موتور می‌شود. ضربه زدن می‌تواند به موتور آسیب برساند، بنزین 87 اکتان معمولی می‌تواند کمترین میزان فشرده سازی را قبل از احتراق تحمل کند.

بنزین معمولی که سوخت مصرفی معمول در ایران است با عدد اکتان 87، به رنگ صورتی مایل به قرمز عرضه می‌شود و در مقابل آن، بنزین سوپر به رنگ سفید و سبز موجود است. بنزین سوپر همان بنزین معمولی است که با افزودن مقداری مواد افزودنی، عدد اکتان آن به 95 می‌رسد.

 

ناک زدن موتور خودرو یعنی چه؟

 

فرق بنزین سوپر و معمولی

 

ناک زدن موتور زمانی اتفاق می‌افتد که سوخت در موتور شما به طور غیر یکنواخت بسوزد. وقتی همه چیز همانطور که باید پیش می‌رود و سیلندرها ترکیب صحیحی از هوا و سوخت دارند، مخلوط به صورت کنترل شده و صحیح می‌سوزد. پس از سوختن مخلوط هوا و سوخت هر سیلندر، باید یک "موج ضربه‌ای" کوچک در موتور شما ایجاد شود. هنگامی که این "امواج ضربه‌ای" خارج از نوبت و بیش از یک بار در یک زمان اتفاق می‌افتد، صدای تق تق موتور را می‌شنوید که در اصطلاح به آن ناک زدن موتور می‌گویند.

 

اکتان RON و MON چیست؟ و چه تفاوتی دارند؟

عدد اکتان بنزین با دو روش به دست می‌آید. اصطلاح RON به یافتن عدد اکتان با روش تحقیقی اشاره دارد. عملکرد سوخت موتور را در دماهای پایین و سرعت پایین توصیف می‌کند. می‌توانیم با تعیین عملکرد سوخت در یک موتور آزمایشی و مقایسه نتایج با مخلوط‌های مختلف ایزواکتان و هپتان در یک موتور، مقداری برای RON بدست آوریم.

اصطلاح MON به پیدا کردن عدد اکتان موتور در شرایط سخت اشاره دارد. برخلاف تعیینRON، سرعتی که در تعیین MON باید در نظر بگیریم 900 دور در دقیقه است. این رتبه بندی اکتان در عموم رایج نیست. موتور آزمایشی که ما برای این تعیین استفاده می‌کنیم شبیه به تست RON است با چند استثنا به شرح زیر:

 

  • مخلوط سوخت از قبل گرم شده
  • دور موتور بالاتر
  • زمان اشتعال متغیر (برای فشار بیشتر بر مقاومت ضربه ای سوخت(

می‌توانیم ببینیم که مقدار RON همیشه بالاتر از مقدار MON همان سوخت است. عبارت RON به عدد اکتان تحقیقاتی اشاره دارد و MON عدد اکتان موتور است. RON رفتار سوخت را در یک موتور در دما و سرعت پایین توصیف نشان می‌دهد در حالی که MON رفتار سوخت را در موتور در دماها و سرعت‌های بالا نشان می‌دهد.

 

تاثیر دما، ارتفاع، میزان رطوبت بر عدد اکتان چیست؟

تعیین نوع سوخت خودرو، نحوه و کیفیت احتراق بنزین علاوه بر ساختار داخلی آن، تابع شرایط محیطی نیز هست. هرچه ارتفاع از سطح دریا بالاتر باشد، سوخت دیرتر دچار خودسوزی می‌شود و عدد واقعی اکتان بنزین بالاتر است. در مناطقی همچون شمال کشور به علت ارتفاع کم از سطح دریا با افزايش شديد صدای موتور روبرو خواهید شد که  علت آن تأثیر ارتفاع بر عدد اکتان است. بنابراین در استان‌هایی نظیر تهران، آذربایجان‌، کرمانشاه و كه سطحشان بالاتر از سطح دريا است، استفاده از بنزين معمولي توصیه می‌گردد. حال‌آنکه در شهرهاي شمالي و یا جنوبی نظیر اهواز، بندر عباس و استفاده از بنزین سوپر پیشنهاد می‌شود.

درباره تاثیر رطوبت هوا، هرچه رطوبت هوا بیشتر باشد و همچنین دمای هوا کاهش یابد، عدد اکتان بالاتر میرود. پس بهتر است در هوای سرد و مرطوب از بنزین معمولی و در هوای گرم و خشک از بنزین سوپر استفاده کنید.

 

سنسور ناک چیست؟

سنسور ناک اساسا یک دستگاه کوچک در داخل یا روی موتور است که ارتعاشات و صداهای نامنظم را که از موتور خارج می‌شود را تشخیص می‌دهد.

سنسور ناک لرزش و صدای خروجی را از موتور دریافت می‌کند، آن را به یک سیگنال الکترونیکی تبدیل می‌کند و به واحد کنترل موتور (ECU) می‌فرستد. سپس کامپیوتر خودرو اطلاعات را بررسی می‌کند و تعیین می‌کند که آیا زمان جرقه زنی باید تغییر کند یا خیر.

سنسور ناک همچنین می‌تواند باعث ظاهر شدن چراغ چک موتور (CEL) شود یا به طور بالقوه بخشی از موتور را خاموش کند تا خود را از آسیب بیشتر نجات دهد. سنسور ناک معمولاً مستقیماً به قسمت بیرونی بلوک موتور متصل می شود.

 

تفاوت مکمل ها و اکتان بوسترها چیست؟

 

تفاوت بنزین سوپر و معمولی

 

در حالی که هر کدام عملکرد بهتر و عمر طولانی‌تری را برای موتور شما ارائه می‌دهند، تثبیت‌کننده‌های سوخت و تقویت‌کننده‌های اکتان باید در زمان‌های مختلف و به روش‌های مختلف استفاده شوند. تثبیت‌کننده‌های سوخت باید قبل از یک دوره عدم کار کردن موتور (قبل از زمانی که موتور برای مدت زمانی استفاده نمی شود) اضافه شوند و باید موتور را برای چند دقیقه روشن کنید تا مطمئن شوید که تثبیت‌کننده به تمام قسمت‌های موتور و هر سوختی که ممکن است داخل آن باشد برسد.

اگر برای موقعیت یا رویدادی آماده می‌شوید که در آن حداکثر کارایی و حداکثر قدرت موتور مورد نیاز است، حتماً از چند هفته قبل از آن، استفاده از اکتان بوستر را شروع کنید تا بتواند در کل موتور نفوذ کند و اطمینان حاصل کنید که هر بار به درستی با سوخت واکنش نشان می‌دهد.

 

چطور از مکمل سوخت استفاده کنیم

با توجه به اینکه هر محصول متعلق به شرکت خاصی است، بهتر است از دستورالعمل‌های نوشته شده روی برچسب محصول پیروی کنید. اما به‌طور کلی استفاده از مکمل‌های سوخت چارچوب کلی برای مصرف دارند. اکتان بوسترها را نباید در طولانی‌مدت نگه‌داری کرد و برای همین معمولا بسته‌ بندی‌های کوچک دارند.

برای دقیق بودن محاسبه‌ی درصد ترکیبی، بهتر است که باک بنزین تا جای ممکن خالی شود؛ سپس اکتان بوستر را در باک ریخته و در مرحله‌ی آخر درصد ترکیبی بنزین را به آن اضافه کنیم. طول عمر اکتان بوسترها در بهترین حالت یک سال است بنابراین سعی کنیم بیشتر از یکسال از آن‌ها استفاده نکنیم.

در نحوه استفاده از انژکتورشوی نیز مشابه هر نوع مکمل دیگر، باید به دستورالعمل سازنده و درصد ترکیبی آن در باک بنزین توجه کرد. پس از اینکه باک بنزین تا جای ممکن خالی شد، انژکتورشوی را در باک می‌ریزیم؛ با توجه به حجم باک و درصد ترکیبی سازنده، سپس بنزین را اضافه می‌کنیم.

 

فروشگاه لوازم یدکی خودروی مکانیکا یدک

فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودرومکانیکا یدک با سابقه 15 ساله تولید، تامین و توزیع قطعات یدکی خودرو آماده ارائه خدمات فروش آنلاین لوازم یدکی خودرو است. این فروشگاه در حوزه قطعات برق و انژکتور خودرو بطور تخصصی در تلاش است که با پشتوانه سال ها تجربه در بازار قطعات یدکی خودرو، مجموعه ای از بهترین‌های قطعات برق و انژکتور را برای شما در تمام نقاط کشور فراهم نماید. هدف اصلی مکانیکا یدک خرید اینترنتی لوازم یدکی راحت و بی دغدغه برای مشتریان بوده تا بتوانند از اصل بودن کالا، قیمت مناسب و ... به صورت کامل مطمئن و خاطر جمع باشند.

 

0 نظرات

ثبت یک نظر