0

سبد خرید

جمع کل:0 تومان
هزینه ارسال:
مبلغ قابل پرداخت: 0 تومان

فیلتر بنزین چیست و چه زمانی نیاز به تعویض دارد

 

 

صافی بنزین جزو مهم‌ترین قطعاتی است که احتیاج به بازدید مداوم و تعویض دارد. آیا دقیقا می‌دانید فیلتر بنزین چیست و چه کاربردی دارد؟ چرا باید آن را تعویض کنیم؟ این‌ها سوالاتی هستند که رانندگان و صاحبان خودرو برای آشنایی با مکانیزم سوخت‌رسانی ماشین خود، باید پاسخ آن را بدانند. در این مقاله از سری مقالات سایت فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو (مکانیکا یدک)، به توضیح دقیق و کاربردی درباره فیلتر بنزین و عملکرد آن در خودرو خواهیم پرداخت.

 

فیلتر بنزین خودرو چیست

 

صافی بنزین مانند فیلتر هوا عمل می‌کند، همانطور که از فیلتر هوا برای ورود هوای تمیز در خودرو استفاده می‌شود، از فیلتر بنزین نیز برای ورود بنزین تمیز و جلوگیری از ورود اجسام ریز و گرد و غبار استفاده میشود. در حقیقت فیلتر بنزین بین باک و موتور قرار دارد و به عنوان یک صافی بنزین عمل می‌کند، برای قراردادن فیلتر بنزین داخل خودرو، از یک مکانیک کمک بگیرید، جایگاه قرارگیری فیلتر سوخت در هر خودرو متفاوت است.

 

وظیفه فیلتر بنزین در خودرو چیست

 

فیلتر بنزین

 

 

وظیفه‌ی فیلتر، تصفیه کردن بنزین از رطوبت و آلودگی‌هایی است که ممکن است وارد باک بنزین خودرو شوند. فیلتر بنزین از زمان استارت موتور تا پایان استفاده شما از خودرو درحال فعالیت است و از این رو جزو قطعات بسیار مهم در خودرو می‌باشد.

عملکرد فیلتر بنزین کاملاً واضح است. فیلتر بنزین، بنزین خودرو شما را فیلتر می‌کند؛ خودروهای گازسوز و دیزلی هر دو از فیلترهای بنزین استفاده می‌کنندبه طور کلی، اجسام ریز و گرد و غبار در بنزین وجود دارد که باید قبل از ورود آن به موتور، تصفیه شوند. در واقع استفاده از فیلتر بنزین به این دلیل است که کثیفی، زنگ زدگی و سایر آلاینده‌ها را از بنزین خارج می‌کند تا به داخل باک بنزین نرسد.

 

صافی بنزین چگونه کار می‌کند

 

بنزین با مکش توسط پمپ از باک خودرو به سمت موتور در حرکت است. بنزین از ورودی فیلتر، به محفظه فیلتر و سپس از طریق محیط فیلتر که در آن مواد اضافی مانند زباله‌ها خارج می‌شود، می‌گذرد تا به موتور برسد.

فیلتر بنزین می‌تواند فلزی یا پلاستیکی باشد. ابتدا بنزین وارد فیلتر شده، از آن گذشته و سپس برای استفاده در موتور آماده می‌شودبا توسعه موتورهای احتراق داخلی، طراحی فیلترهای بنزین نیز متفاوت شده‌است. فیلترهای اولیه، مخازن پلاستیکی کوچکی بودند. امروزه، به لطف معرفی موتورهای جدیدتر، طراحی فیلتر بنزین قوی‌تر شده و می‌تواند فشار بیشتری را تحمل کند.

 

فیلتر بنزین ماشین کجاست

 

فیلتر بنزین بین مخزن سوخت و پمپ بنزین قرار دارد و ناخالصی‌هایی را که مانع از کارکرد بهتر خودرو شما می‌شوند را حذف می‌کند. بسته به مدل ماشین شما، تعویض فیلتر بنزین می‌تواند کار دشواری باشد. مکان قرارگیری فیلتر بنزین بسته به نوع ماشین شما می‌تواند متفاوت باشد. می‌تواند در هر نقطه‌ای از فاصله بین باک بنزین تا موتور شما قرار بگیرد. دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود را بررسی کنید یا از مکانیک متخصص بخواهید که محل قرار گیری فیلتر بنزین مدل خودروی شما را مشخص کند.

 اگر می‌خواهید فیلتر بنزین را تعویض کنید زیر ماشین بروید، آن را با جک بلند کنید و روی پایه‌های جک نگه دارید. به فیلتر بنزین نگاه دقیقی بیندازید و موقعیت آن را یادداشت کنید تا وقتی فیلتر جدید را نصب می‌کنید، دقیقا در همان جهت باشد. بسته به مدل ماشین شما، گیره‌ها، "پیچ و مهره‌ها" یا سایر بست‌ها، ورودی بنزین را به فیلتر محکم کنید.

 

انواع فیلتر سوخت خودرو

 

دو نوع فیلتر سوخت بسته به نحوه اتصال آن‌ها در هنگام تعویض وجود دارد: فیلترهای چرخشی و فیلترهای کارتریج.

 

  • فیلترهای چرخشی

محیط فیلتر در یک محفظه فلزی قرار دارد که در قسمت پایین آن پیچ شده است. این نوع کارایی عالی را ارائه می‌دهد زیرا کل کیس فیلتر قابل تعویض است.

 

  • فیلترهای کارتریج

فقط محیط فیلتر جایگزین می‌شود، این به کاهش مقدار مواد زائد تولید شده در هر تعویض کمک می‌کندبسته به نحوه پیکربندی مدار سوخت، از فیلتر اصلی و پیش فیلتر استفاده می‌شود.

 

چه زمانی باید فیلتر سوخت را تعویض کنیم

 

فیلتر بنزین چیست

 

 

فیلتر بنزین برای عملکرد بهتر موتور ضروری است و درست مانند اکثر اجزای خودروی شما، نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد. سوختی که در وسیله نقلیه شما وارد می‌شود برای تامین انرژی موتور است. با این حال، آلاینده‌هایی مانند خاک، زباله و سایر ذرات داخل سوخت می‌توانند به موتور خودروی شما آسیب برسانند. فیلتر بنزین طوری طراحی شده است که چنین ناخالصی هایی را قبل از ورود به موتور فیلتر کند.

اگر وسیله نقلیه شما علائمی مانند کاهش قدرت در سربالایی، استارت‌های ناهموار، لرزش در دورهای آرام، شتاب‌گیری کند نشان می‌دهد، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که سیستم سوخت خود را چک کنید.  خودروهای جدیدتر مجهز به فیلتری هستند که در داخل باک بنزین قرار دارد و تنها در صورت تعویض مجموعه باک بنزین تعویض می‌شود. خودروهای امروزی به دلیل بهبود انژکتورهای سوخت، با خودروهای گذشته تفاوت زیادی دارند. پیشرفت انژکتورها، بنزین را نسبت به کثیفی‌ها حساس‌تر می‌کند و عدم استفاده از فیلتر بنزین باعث مسدود شدن راه‌ها و آسیب به انژکتور می‌شود. برای تعیین زمان ایده آل برای تعویض فیلتر بنزین، حتما به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید یا با یک مکانیک مورد اعتماد صحبت کنید .

 

علائم کثیفی و خرابی فیلتر بنزین در خودرو چیست

 

بزرگترین دلیلی که نشان می‌دهد فیلتر شما نیار به بازرسی دارد، وجود مشکل در روشن کردن موتور ماشین خواهد بود. وقتی ماشین را استارت می‌زنید، باید فوراً روشن شود. برای روشن کردن موتور بنزین زیادی مصرف می‌شود.

 

  1. اگر فیلتر مسدود شده باشد، ممکن است هنگام روشن کردن خودرو با مشکل مواجه شوید. به خصوص اگر فشار سوخت به‌طور جدی پایین باشد.
  2. اگر هنگام شتاب گیری یا حتی در حرکت آرام، تکان‌های کوچک موتور را احساس کردید. وقت آن رسیده که بررسی کنید چقدر از تعویض فیلتر بنزین گذشته است.
  3. اگر خودرو شما در فواصل کم بنزین دریافت کند، نشانه احتراق نادرست موتور است. گرفتگی فیلتر بنزین، فشار سوخت‌رسانی را کاهش می‌دهد. موتور شما برای حداکثر کارایی به بنزین بیشتری نیاز دارد. اگر فشار سوخت‌رسانی به موتور پایین باشد، متوجه خواهید شد که ماشین شما خیلی کند حرکت می‌کند و نیاز به تعویض فیلتر بنزین دارد.
  4. خودروهای مدرن امروزی دارای حسگرهایی در سرتاسر موتور هستند که سیگنال‌هایی را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کنند. چراغ چک روی داشبورد را روشن می‌کند و از شما می‌پرسد که آیا ماشین خود را چک کرده‌اید یا خیر. اگر فیلتر بنزین خراب باشد، فشار سوخت ورودی به سیستم کاهش می‌یابد، سپس سنسور فشار سوخت هشدار داده می شود و چراغ "Check Engine" روشن می‌شود.

 

فیلتر سوخت کثیف چه اثراتی دارد

 

خودرو شما هنگامی که ریزگرد‌ها و اجسام ریز درون فیلتر بنزین گیر کرده یا در اصطلاح کثیف باشد همانند زمانی که فیلتر آن خراب بوده و نیاز به تعویض دارد عمل خواهد کرد و اثرات آن به شکل زیر است:

  • مشکلات هنگام روشن کردن خودرو
  • تکان خوردن موتور
  • کند شدن سرعت ماشین
  • روشن شدن چراغ چک
  • خاموش شدن موتور

 

چه عواملی باعث خرابی صافی بنزین می‌شود

 

اگر به تعویض صافی بنزین بی توجه باشید، خودرو شما دچار مشکلات جدی خواهد شد؛ یعنی در صورتی که برای بررسی صافی بنزین و تعویض آن تعلل کنید، به جای تعویض صافی بنزین، باید به تعمیرگاه مراجعه کرده و برای موارد زیر، وقت و هزینه صرف کنید:

 

  • شستشو یا تعویض باک بنزین ؛
  • تعویض لوله های انتقال بنزین ؛
  • خراب شدن پمپ بنزین ؛
  • شستشوی سوزن‌های انژکتور ؛
  • دیاگ زدن موتور برای بررسی علت کاهش قدرت آن؛

و در بعضی موارد، خرابی سنسور اکسیژن و سوپاپ‌ها می‌تواند هزینه بردار باشد.

 

راهنمای خرید بهترین صافی بنزین

 

هر خودرو دارای چهار فیلتر اصلی فیلتر هوا، فیلتر روغن، فیلتر هوای کابین و فیلتر بنزین است. هدف همه این فیلترها یکی است و به جلوگیری از رسیدن آلاینده‌ها به موتور یا کابین کمک می‌کنند. گرفتگی فیلتر بنزین می‌تواند مشکلات زیادی را مانند سوخت‌رسانی ناکافی برای موتور یا روشن نشدن موتور در رانندگی ایجاد کند.

یک فیلتر بنزین تمیز به شما امکان می‌دهد بدون مشکل موتور را راه‌اندازی و از مشکلات احتمالی که در بالا گفتیم جلوگیری کنید. این راهنما مطمئناً به شما در درک اهمیت فیلتر بنزین کمک می‌کند و اگر زمان خرید حضوری و رفتن به لوازم یدکی را ندارید خرید اینترنتی لوازم یدکی از مکانیکا یدک  به شما کمک ‌خواهد کرد.

 

0 نظرات

ثبت یک نظر