0

سبد خرید

جمع کل:0 تومان
هزینه ارسال:
مبلغ قابل پرداخت: 0 تومان

علائم و نشانه‌های خرابی دیسک و صفحه کلاچ در خودرو

 

خودرو برای حرکت نیاز به سیستمی دارد تا نیرو و توان حرکتی را از موتور به سمت چرخ‌ها انتقال دهد. دیسک و صفحه در این فرآیند نقش بسیار مهمی دارند. دیسک یک صفحه فلزی است که کنار صفحه قرار می‌گیرد و لنت نیز بر روی صفحه به شکل مناسبی جای می‌گیرد تا هنگام اتصال به فلایویل صدمه نبیند. این قطعات ما بین موتور و گیربکس قرار می‌گیرند و سبب تعویض راحت دنده و همچنین باعث به چرخش درآمدن چرخ‌ها و نهایتا حرکت خودرو می‌شوند.

در صورتی‌که این قطعات صدمه ببینند، چرخ‌های خودرو دیگر نمی‌توانند انرژی و نیرو برای چرخش خود را از موتور دریافت کنند. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که در زمان‌های منظمی خودرو خود را بررسی کنید تا در صورت بروز مشکل در این سیستم آن را برطرف کنید. پس با ما باشید تا در ادامه شما را با علائم و نشانه‌ها، علل خرابی دیسک و صفحه بیشتر آشنا کنیم تا در زمان مناسبی برای تعویض آنها اقدام نمایید.

 

علت زود تمام شدن صفحه کلاچ

صفحه کلاچ که یک قطعه مصرفی خودرو شناخته می‌شود، دارای عمر مشخصی بوده که در زمان اتمام باید آن را تعویض کنید. اما عللی وجود دارند که این بازه زمانی را می‌توانند کوتاه‌تر کنند. عللی که باعث زود تمام شدن صفحه کلاچ خودرو می‌شوند شامل:

1) هنگام رانندگی، کلاچ درگیر باشد:

زمانی‌که در رانندگی کلاچ درگیر باشد، فشار زیادی به صفحه کلاچ وارد می‌شود و باعث زود تمام شدن آن می‌شود. برای پیشگیری از این موضوع، فقط باید در هنگام تعویض دنده از کلاچ استفاده کنید و پای خود را برای مدت زمان زیادی روی کلاچ قرار ندهید.

2) در ترافیک سنگین رانندگی کردن:

همان‌طور که می‌دانید زمانی که شما در ترافیک رانندگی می‌کنید از کلاچ به مراتب بیشتر استفاده می‌کنید و این موضوع می‌تواند باعث زود تمام شدن صفحه کلاچ خودرو شود.

3) حمل و جابه‌جایی بار سنگین:

زمانی‌که شما از خودرو خود برای جابه‌جایی بارهای سنگین استفاده کنید، فشار زیادی به دیسک و صفحه خودرو وارد می‌شود و صفحه کلاچ در زمان سریع‌تری تمام می‌شود.

4) در زمان متوقف شدن، خودرو روی دنده باشد:

برای این موضوع می‌توان به متوقف شدن خودرو پشت چراغ قرمز اشاره کرد که اگر خودرو همچنان روی دنده باشد و پای شما بر پدال ترمز، به مرور زمان به این قطعات فشار وارد می‌شود و باعث سریع تمام شدن آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید از ترمز دستی برای نگه داشتن خودرو استفاده کنید.

5) تعویض دنده را در زمان مناسبی انجام دهید:

همان‌طور که می‌دانید تعویض دنده مدت زمان زیادی لازم ندارد و در زمان کمی انجام می‌شود. اگر شما این فرآیند را در زمان طولانی‌تری انجام دهید به این قطعه فشار زیادی وارد می‌شود و می‌تواند باعث تمام شدن عمر مصرفی آن در زمان کوتاه شود.

 

کوبیدن صفحه کلاچ چیست

علائم سوختن صفحه کلاچ

کوبیده شدن صفحه کلاچ به خاطر تعویض دنده نادرست و استفاده نامناسب از پدال پیش می‌آید که اثرات بسیار مخربی بر صفحه می‌گذارد. هنگامی‌که شما پدال کلاچ را به صورت کامل فشار نداده باشید یا پای خود را از روی پدال کلاچ وسط تعویض دنده بردارید یا دنده را بدون فشار دادن پدال کلاچ تعویض کنید، صفحه کلاچ خورده و کوبیده می‌شود. در این زمان استهلاک در کلاچ منجر به از بین رفتن و صدمه دیدن صفحه کلاچ و تمام شدن عمر مصرفی آن می‌شود.

 

چگونه عمر دیسک و صفحه را افزایش دهیم

همان‌طور که عواملی وجود دارند که باعث زود تمام شدن عمر دیسک و صفحه می‌شوند، عواملی نیز وجود دارند که منجر به افزایش طول عمر این قطعات می‌شوند که عبارتند از:

  • تعویض دنده به شکل مناسب:

زمان تعویض دنده باید به درستی از کلاچ استفاده کنید و پای خود را در زمان طولانی روی پدال کلاچ قرار ندهید و بعد از آنکه تعویض دنده را انجام دادید کلاچ را آزاد کنید.

  • عدم حمل و جابه‌جایی بار سنگین:

شما باید به ظرفیت باری که می‌توانید با خودرو خود جابه‌جا کنید توجه داشته باشید، چراکه اگر با خودرو خود بار سنگینی حمل کنید به صفحه کلاچ نیز آسیب وارد می‌کنید. اگر در شرایطی هستید که مجبور به حمل بار سنگین هستید باید با سرعت کمی رانندگی کنید و از روی دست‌اندازها و چاله‌ها با سرعت پایینی عبور کنید.

  • استفاده از ترمز دستی در متوقف کردن خودرو:

در سربالایی، بسیاری از رانندگان عادت دارند که با نیم کلاچ کردن خودرو خود را متوقف کنند که این موضوع آسیب زیادی به صفحه کلاچ وارد می‌کند. بنابراین می‌توانید از ترمز دستی برای متوقف کردن خودرو استفاده کنید.

 

اگر بلبرینگ خراب شود چه اتفاقی می‌افتد

بلبرینگ یکی از قطعات مهم جلوبندی خودرو به حساب می‌آید. این قطعه با چرخ خودرو در ارتباط است که اگر خراب شود می‌تواند مشکلاتی در حرکت خودرو به وجود آورد و همچنین باعث قفل شدن لاستیک‌ها نیز می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث لق زدن چرخ‌ها شود. در بدترین شرایط نیز خرابی بلبرینگ می‌تواند باعث در رفتن چرخ و حوادث جبران ناپذیر شود.

 

چرا پدال کلاچ خالی می‌شود

خالی شدن پدال کلاچ باعث خورده شدن و صدمه دیدن لنت‌ها می‌شود، اما شاید برای شما سؤال ایجاد شود که این موضوع چه زمانی اتفاق می‌افتد یا به چه دلایلی این موضوع پیش می‌آید. زمانی‌که شما به صورت پیوسته از نیم‌کلاچ بسیار استفاده ‌کنید این موضوع اتفاق می‌افتد. در خودروهای هیدرولیکی، زمانی‌که سیلندر مرکزی هیدرولیک کلاچ خودرو هوا بگیرد یا خراب شود و همچنین در خودروهای با نوع سیمی، سیم کلاچ نتوانسته باشد به درستی کار کند این مشکل پیش می‌آید.

 

علت صدای جیر جیر کلاچ چیست

صدایی که از کلاچ خودرو شنیده می‌شود می‌تواند به خاطر عواملی همچون خرابی بلبرینگ، سیم کلاچ، خرابی و آسیب دیدن دو شاخه کلاچ خودرو و همچنین فرسودگی دیسک باشد. شما با مراجعه به تعمیرگاه می‌توانید قبل از آنکه این مشکل شدیدتر شود، دیسک و صفحه خود را بررسی کرده و از وارد شدن آسیب به آنها نیز جلوگیری کنید.

 

علت سفت شدن پدال کلاچ چیست

علل مختلفی وجود دارند که باعث سفت شدن پدال کلاچ می‌شوند. شایع‌ترین آن‌ها خراب شدن توپی کلاچ و شفت کلاچ است. بنابراین این عوامل شامل:

  1. خرابی شفت کلاچ
  2. خرابی توپی کلاچ
  3. تنظیم نامناسب کلاچ
  4. وجود موانع زیر پدال
  5. فرسوده شدن کابل کلاچ
  6. معیوب بودن سیلندر کلاچ

 

علت شکستن فنر کلاچ چیست

فنر کلاچ به دلایل مختلفی ممکن است شکسته شود. از این عواملی که می‌تواند باعث آسیب دیدن فنر کلاچ شود می‌توان به بکسواد کردن کلاچ خودرو اشاره کرد. همچنین دل زدن پدال کلاچ می‌تواند باعث بروز چنین مشکلی شود که باید در چنین شرایطی به تعمیرگاه مراجعه کرده و فنر کلاچ را تعویض کنید.

 

علت لرزش ماشین در شروع حرکت چیست

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام شروع به حرکت خودرو، خودرو شما به لرزش در می‌آید که نمی‌دانید چه عواملی باعث ایجادچنین مشکلی در آن می‌شود. عواملی همچون تغییر شکل دادن لاستیک‌ها، وجود مشکل در سیستم تعلیق خودرو، بالانس نبودن لاستیک‌های خودرو، تنظیم نبودن فرمان و یا یاتاقان زدن خودرو می‌توانند باعث لرزش خودرو شما هنگام شروع حرکت و یا حین حرکت شوند.

 

علت بوی صفحه کلاچ در سربالایی و ترافیک چیست

در صورتی‌که شما در زمان رانندگی با سرعت عادی متوجه بویی از سمت صفحه کلاچ خودرو شوید، این احتمال که کلاچ خوردو تماما فرسوده شده باشد و یا سوخته باشد وجود دارد. در صورتی‌که شما در سربالایی این بو را استشمام کنید، این موضع نشان‌دهنده این است که شما از کلاچ زیاد استفاده کرده‌اید و اصطکاک بیش از اندازه در آن ایجاد شده است که برای جلوگیری از انتشار این بو می‌توانید خودرو خود را هراز گاهی متوقف کنید که کلاچ خنک‌تر شود و سپس شروع به حرکت کنید.

 

علت چرب شدن صفحه کلاچ چیست

زمانی‌که روغن از کاسه نمد قیفی گیربکس و یا از کاسه نمد ته میل لنگ که بین موتور و گیربکس قرار گرفته‌اند نشت کند، باعث می‌شود که صفحه کلاچ روغنی و چرب شود. چرب شدن صفحه کلاچ باعث لغزیدن و یا بکسواد کردن صفحه کلاچ بر روی فلایویل می‌شود. در چنین شرایطی، با ثابت بودن سرعت و کیلومتر خودرو در اصطلاح دور موتور می‌پرد و خودرو در زمان حرکت با درگیر بودن دنده، گاز هرز می‌خورد.

 

تمام شدن صفحه کلاچ

تشخیص خرابی دیسک و صفحه

 

برای آن‌که متوجه شوید صفحه کلاچ خودرو شما تمام شده است و باید به تعمیرگاه برای تعویض آن مراجعه کنید، باید به چند عامل نیز توجه داشته باشید که آنها شامل:

  • گاز هرز حین رانندگی
  • مشکل در کشش موتور خودرو در سربالایی‌ها
  • لرزش خودرو
  • مشکل در تعویض دنده
  • داغ شدن دیسک و صفحه

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با دیسک و صفحه و عواملی که باعث ایجاد خرابی در این لوازم می‌شود، آشنا کنیم. برای خرید لوازم یدکی خودرو  با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت، از  فروشگاه اینترنتی مکانیکا یدک اقدام نمایید. برای دریافت مشاوره تخصصی، با شماره‌های ما تماس حاصل نمایید.

0 نظرات

ثبت یک نظر